Kim Polling en Dex Elmont goud en Anicka van Emden brons op EK judo!

IMG_6179Kim Polling heeft in Montpellier op indrukwekkende wijze haar Europese judotitel verdedigd in de klasse tot 70 kilogram. De Nederlandse had slechts negen seconden nodig (de klok stopte op 3.51) om haar Duitse opponente Laura Vargas-Koch op te tillen en op haar rug te leggen.

De 23-jarige Polling pakt hiermee haar derde medaille op een Europese of mondiale titelstrijd. In 2013 won Polling in dezelfde klasse brons op de WK in Rio de Janeiro en goud op de EK in Hongarije.

De snelle beslissing verbaasde Polling. “Dit is abnormaal. Zo snel had ik het ook niet verwacht. Een record? Geen idee, maar het is wel heel snel.”

De krachtsverhoudingen lagen ver uit elkaar. “Dit is de nummer twee van de wereld, maar ja, ik ben beter”, glimlachte Polling na afloop. De Groningse had ook een mentaal voordeel, ze verloor nog nooit van Vargas-Koch. (bron: NOS.nl)

http://nos.nl/video/640242-polling-indrukwekkend-in-ekfinale.html

 

Dex Elmont heeft bij de EK judo in Montpellier goud veroverd in de klasse tot 73 kilogram. De Rotterdammer versloeg in de finale de Fransman Ugo Legrand op ippon.

In de eindstrijd had Elmont genoeg aan een schouderworp om Legrand op z’n rug te gooien, waarmee de EK-titel een feit was.

Het is de eerste gouden en de derde EK-medaille voor Elmont, die eerder zilver (2009) en brons (2012) op zijn naam schreef.

“In de finale op zo’n manier winnen, in Frankrijk tegen een Fransman. Heerlijk dit”, genoot Elmont van zijn titel. “Ik wist in aanloop naar het toernooi niet waar ik stond. En dan komt dit eruit, geweldig.”

Elmont was na zijn worp niet meteen zeker van zijn titel en dacht nog niet aan de winst. “Ik wist niet hoe hij terechtkwam. Ik gooide hem en dacht eigenlijk aan een yuko, maar toen gaven ze ippon en was het feest.” (bron: NOS.nl)

http://nos.nl/video/640241-historisch-ekgoud-voor-dex-elmont.html

Anicka van Emden heeft de bronzen medaille veroverd op de EK judo in Montpellier. De Nederlandse was in de troostfinale van de klasse tot 63 kilogram net te sterk voor de Oostenrijkse Hilde Drexler.

Na vier minuten noteerden de judoka’s geen score, maar het was Drexler die de meeste straffen achter haar naam had, waardoor de winst naar Van Emden ging.

Het betekent voor Van Emden haar tweede EK-medaille. In 2011 won ze in Istanbul zilver in dezelfde gewichtsklasse.

“Het was niet om aan te zien, want ik had het heel zwaar. Maar ik ben gewoon blij met deze medaille”, hijgde Van Emden na haar winstpartij. De nederlaag in de halve finale tegen Clarisse Agbegnenou bleek een brug te ver. “Zij is op dit moment nog te sterk voor me.”

“Dit is de vijfde keer dat ik van haar verlies. Het is iemand waar ik van moet gaan winnen, want ik kom haar altijd laat in het toernooi tegen. Maar hier ben ik nu blij mee.” (bron: NOS.nl)

http://nos.nl/video/640226-tweede-ekmedaille-voor-van-emden.html

Dit bericht werd geplaatst in Groot Houten. Bookmark de permalink .